“Burnout”: Модерната епидемия

11.02.2024
В днешния забързан свят терминът "Burnout" става все по-разпространен, което сигнализира за тревожна тенденция в умственото и физическото благосъстояние на хората. Докато се опитват да навигират работата, взаимоотношенията и личните отговорности, призракът на пренатоварването бди над тях. Тази статия ще покаже многостранния характер на пренатоварването, хвърляйки светлина върху неговите причини, симптоми и справянето с него.
 
Какво е “Burnout”?
 
Това е повече от просто чувство на умора или стрес; това е състояние на хронично физическо и емоционално изтощение, често придружено от чувство за откъсване от реалния живот и намалена работоспособност. Докато пренатоварването може да се прояви във всеки аспект от живота, то често се свързва със стреса на работното място.
 
Прегаряне в работен план = “Burnout”
 
Причини:
Прекомерно натоварване
Нереалистични очаквания
Лош баланс между работа и личен живот
Токсична работна среда
Перфекционизъм
 
Симптоми:
Постоянна умора
Главоболия
Промени в сънния режим
Забележим спад в мотивацията
Трудна концентрация
 
Как да се справим с професионалното прегаряне?
Справянето с „работно пренатоварване“ изисква многостранен подход, свързан както с лични, така и с фактори на работното място.
 
Предотвратяване на “burnout” от страна на работодателите:
„Лидерите обядват последни“ една добра книга на Саймън Синек, която описва на съвсем биологично и еволюционно ниво на хомо сапиенса факта, че работодателите трябва да се погрижат първо за екипа си, за да може той да се погрижи за целите и резултатите.
 
●      Насърчаване на открита комуникация.
 Това включва споделяне от страна на служителя с прекия му мениджър как се чувства и на проблеми на работното място или в личен план ако има и му пречат да се справя. За целта много помагат 1 to 1 срещи с прекия мениджър. Добре е да са регулярни, открити срещи очи в очи. Чрез тях се отпуска напрежението, разбира се кое е полезно и кое не. Работодателят и работещият заедно  намират решение на проблемите.
 
  • Добър баланс между професионалния и личния живот.
 
Разбира се, добре е самите служителите да са си свършили адекватно работните задължения, за да не се налага работодателят / прекият им мениджър да ги търси в извънработно време или по време на почивката им.
 
За целта обаче е необходимо работодателя да създаде такава структура и оперативен начин на работа, обучения и ниво на задачите спрямо позицията, че всичко да се случва с адекватни срокове, обсъждания и да даде на служителя пълната възможност за добро справяне само в работните часове.
 
Като цяло на пазара на труда се наблюдава добра организация за баланс на ниски йерархични нива (касиери, работници в склад, на строеж, шофьори и др), но не и при средното и високото мениджърски ниво. Към началото на 2024 г. – години след като темата work-life balance е oбсъждана безкрайно много по събития за HR и TOP мениджъри, а редица практики в тази посока са част от цялостната employer branding стратегия на големи работодатели, в 80% от компаниите, мениджърите са хипер претоварени със задачи и преработват с overtime, командировки и не смогват с времето си и пълноценното използване на годишните почивки.  
 
Австралия обяви в началото на 2024 г., че ще въведе закони, даващи на работниците правото да игнорират неразумни обаждания и съобщения от шефовете си извън работно време и ще глобява работодателите.
 
 
●      Гъвкаво работно време.
Прекалено стриктните часове на работното място, особено при някои професии като работа в център за обслужване на клиенти (call center, technical support или в офис, на гише), може да предизвикат сериозен стрес у служителите, ако няма добре регламентирани почивки и възможности да бъде заместен, лесно да се откъсне ако се налага, за да си почине. Тук електронни услуги, внедряването на chat bot, AI дейности, може много да помогне и повезето технологични компании отдавна залагат на автоматизацията, за да може да се справят с по-малко работа за служителите, които са човешки същества с техните проблеми и нужди.
 
  • Липса на достатъчно персонал.
Да бъдеш „understaffed” e често срещано явление в компании, различен размер. Новото поколение търси по-леки проекти и начин на работа, гъвкаво работно време.
 Прекалено късите срокове при проектните мениджъри и управляваните от тях проекти, особено ако те са много и се случват едновременно. Работодателят трябва да регламентира добре възможностите за почивка и да преразгледа сроковете, броят служителите работещи по проекти. Понякога е по-добре по-малко проекти, но по--качествени, отколкото изнервени служители, които не могат да се справят.
 
●      Безплатен психолог на разположение на служителите и достъп до медицински профилактични прегледи.
●      Добри вътрешноекипни и междуекипни взаимоотношения.
Всеки би се чувствал по-добре ако на работното място, колегите не са само колеги, а готини хора, с които може да бъдеш и приятел и може и да се забавлявате заедно. За целта е необходимо и неформално опознаване на екипа, което може да предотврати доста напрежение и проблеми и по индиректен начин да разреши даже казуси, защото хората си споделят неформално и приятелски проблеми и решения. Затова не подценявайте честите срещи на живо в екипа, тиймбилдинг програмите, работните срещи извън работно място (off-site meetings);
 
  • Споделяне на общи ценности и култура
Всеки се чувства добре там, където личната му култура и ценностна система се припознава с тази на компанията. Затова е изключително важна работата с различията и приобщаването (diversity and inclusion) и създаването на ресурсни групи (ERG) групи, в които човек се включва на доброволни начала.
 Те са ръководени от самите служители и обединяват хора, които споделят интерес към конкретно измерение на разнообразието. Най-популярните групи подкрепят жени, ЛГБТ+ служители, служители от различни етноси или специфични общности, служители с недъзи (незрящи, глухонеми и др.), които също са работоспособни, но имат други потребности и необходимост от подход и работна среда, която да им предоставя възможност да се предвижват както лесно и изпълняват функциите си, така и разбиране.
 Други примери включват мрежи, базирани на възраст, способности и хоби интереси (клуб на музикантите в компанията или на вегетарианците), родителски статус (семейни и несемейни), религия или дори начин на мислене – с оглед например на корпоративната социална отговорност (CSR) – например групи, заинтересовани с опазването на околната среда, борбата срещу насилието над по-слабите (деца и жени),   опазване на животните (примерно подкрепа на диви животни или приют за кучета), на социално -слаби и много др.
 
  • Признание и развитие
Всеки се чувства по-добре там където усилията му се възнаградени справедливо, но и получава признание за усилията си и възможност за развитие. Не са за подценяване не просто възможностите да се включват служителите в платени от работодателя курсове за повишаване на квалификацията, но и за личностно развие, работа с личен треньор (life, business coach) или ментор. Още по-важно е и признанието пред другите с награди и церемонии по награждаване, а не просто финансов бонус.
 
●      Позитивна работна среда.
Това включва добра климатизация и проветряване на помещенията, добра дневна светлина, които са важни на биохимично ниво за това, един човек да се чувства добре на работното си място.
Също така, ако фирмата има над 10 служители, би било добре офис средата да включва зона за почивка, зони за игри и зони за хранене – възможност да се социализираш с колеги, обсъждаш, опознаваш и неформално.
 
 
 
Предотвратяване на “burnout” от страна на служителите:
 
●      Да се поставят реалистични цели, срокове и да може да се казва „НЕ“
 
●      Да се създадат граници между професионалния и личния живот
След края на работния ден е добре да забравим за навика да си проверяваме пощата, работим на компютъра, включително по празници и по уикендите. Невъзможността да прекараме пълноценно времето си със семейството и отделим достатъчно време за спорт и грижа за самите себе си, както и здравословно хранене (в „правилните часове“ с качествени храни, а не с чипс, солети и енергийни напитки между презентации и срещи с клиенти“, което води неминуемо до здравословни проблеми.
 
●      Любов и уважение към самия себе си (приемане с недостатъците)
Независимо дали ще изслушате стюардесата в самолета, която ще ви каже “първо поставете маската на лицето си, а послед помогнете на другите пътници” или ще изгледате лекция на Dеepak Choprа, Peter Sage или Наталия Кобилкина, изгледате прочетете книгата “The high 5 habit” или изгледате нещо от влога на писателката Мел Робинс (или се вслушате в психолог), всеки ще ви каже първо да се погрижите за себе си. Това включва и любов към себе си.
 
Ако вие не се уважавате, ще излъчвате несигурност и на енергийно ниво, а може и физически да го показвате (притеснителност, несигурност в споделянето на идеи иил изобщо несподеляне на идеи, заекване, потене, премълчване на потребности).
 
Тогава хората около вас ще го усещат и те няма да вярват също във вас или да ви уважават, Когато липсва любов към самия себе си и приемане, често хората “привличат” властен шеф или егоцентричен колега в живота си, властен и подтискащ партньор (дори партньор с НЛР), което може да отключи “симптоми на прегаряне” и несправяне с предизвикателствата на живота. Затова трябва да се обичаме и приемаме с недостатъците. Колкото и да ни излгеждат другите съвършени и розов техният свят в социалните мрежи или с безупречни постижения на работното място – всеки има недостатъци и всеки някаква битка, за която дори не подозираме.
 
 
●      Редовни почивки през деня и през цялата година
 
На всеки 2 часа непрекъсната работа, е добре да си взимаме поне 5 до 10 мин. почивка. Работещите пред компютъра, както и мениджърите често допускат грешката да хапват по обяд докато продължават да работят, което е грешно. Или да правят популярния „workasion”. Смисълът на почивката е „да се откъснеш“ от работата.
Поставяйте граници. Ако поради объркан и много натоварен график в един ден или период от време сте пропуснали да почивате качествено, направете го малко по-късно, но го направете: Тръгнете си от работа по-рано или елате по-късно на следващия ден, вземете си ден или няколко почивка. Заслужили сте си го!
 
Една вредна практика, така нареченият „workasion” (work + vacation), не дава необходимия заряд и откъсване от работния процес на служителя. Може да ви звучи екзотично, да сте с лаптоп на плаж в Занзибар, но най-вероятно няма да се насладите на почивката си, ще се опитвате да съчетавате работните ангажименти с планирани ваканционни дейности (екскурзия/ плаж/ ски или др) и има вероятно дори да допуснете грешки на работното място.
 
●      „Намери работа, която да обичаш и от този ден нататък ти ще спреш да работиш!“
Не всяка работа е лесна и приятна, а има ли такава? Ввъпрос на лично възприятие – какво ти е приятно или интересно (или безразлично), какво те стресира и не ти харесва да правиш, за едни е неприятно тоа, което на теб ти доставя удоволствие и обратното. Ако работата носи доза стрес, тогава трябва да се компенсира с хоби и дейности, които носят радост и релаксация, които да облекчат стреса – може да е рисуване, може да е фитнеса или йогата, готвенето или екстремен спорт.
Важното е да се чувстваш възстановен и щастлив след тази дейност, а не обратното.
 
●      Споделяне на нужди и търсене на помощ от самия работодател;
●      Търсене на подкрепа от приятели, семейство или професионалисти в областта на психичното здраве - това е от решаващо значение за справяне с претоварването.
 
 
“Burnout” е широко разпространен проблем в съвременното общество, засягащ хора от различни области. Чрез разбиране на причините, разпознаване на симптомите и прилагане на превантивни мерки, както физическите лица, така и организациите могат да работят за създаване на по-здравословна и по-устойчива работна среда.